Ευχαριστώ πολύ κ. Πρόεδρε. Κύριε Υπουργέ, κύριε Υφυπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, μία εισήγηση για τη νομοθέτηση ρυθμίσεων που αναφέρονται στα πρόσφατα δραματικά γεγονότα των εκτεταμένων πυρκαγιών στη χώρα, δε μπορεί παρά να ξεκινήσει με την έκφραση του οφειλόμενου σεβασμού και της συμπαράστασης στους οικείους των ανθρώπων που έχασαν τη ζωή τους και σε εκείνους που υπέστησαν βλάβη στην υγεία τους, στην περιουσία τους, στην επαγγελματική τους δραστηριότητα.
Δε χρειάζεται να είναι κάποιος ειδικός ή να έχει στη διάθεσή του όλα τα δεδομένα, για να αντιληφθεί τον βαθμό δυσκολίας κατά την αντιμετώπιση της πολυμέτωπης επίθεσης που δέχθηκε η χώρα το προηγούμενο διάστημα.
Εκατοντάδες εστίες πυρκαγιών, σχεδόν ταυτόχρονες, άλλες από εμπρησμούς, άλλες από αμέλεια, ίσως και κάποιες από τυχαία γεγονότα.
Υπάρχουν, όμως, αρμόδιες αρχές και υπηρεσίες για να μας τα πουν αυτά.
Και πρέπει να κάνουν επισταμένη εργασία και να αποδώσουν ευθύνες, όχι μόνο για να εμπεδωθεί αίσθημα δικαιοσύνης στην κοινωνία, αλλά και για να αποτελέσουν τα συμπεράσματα αυτών των ερευνών τους δείκτες για την αποτελεσματική πρόληψη και αντιμετώπιση στο μέλλον παρόμοιων καταστάσεων.
Ανεξάρτητα, όμως, από τις έρευνες, αυτό που με βεβαιότητα μπορεί να πει κάποιος είναι ότι η πολιτεία, όπως και στην πανδημία, προέταξε και ορθά την ανθρώπινη υγεία και την ανθρώπινη ζωή. Πρόκειται, άλλωστε, για τα υπέρτατα αγαθά και τα απόλυτα κριτήρια.
Αυτό, όμως, που πρέπει επίσης να καταγράψουμε και να αποτελέσει γνώμονα για τα επόμενα βήματα, είναι ότι στους παραδοσιακούς “εχθρούς” των ελληνικών δασών, προστίθεται και η κλιματική κρίση, αφού ήδη διανύουμε το στάδιο των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής, με την εμφάνιση έντονων και με πρωτοφανή συχνότητα καιρικών φαινομένων.
Ο παρατεταμένος καύσωνας, με θερμοκρασίες κοντά στους 45 βαθμούς κελσίου, δεν ήταν η φλόγα, ήταν όμως σίγουρα η δάδα.
Κι αυτό δεν είναι δικαιολογία. Δεν είχαμε δει για δεκαετίες τέτοιες ζέστες, ακόμα και στις βορειότερες -και στα πιο ηπειρωτικά τμήματα της χώρας- περιοχές, όπως ο νομός μου, ο νομός Κοζάνης.
Και αυτές οι συνθήκες σίγουρα επέτειναν το πρόβλημα, έκαναν τα δάση μας μπαρούτι, κατά το κοινώς λεγόμενο, και σίγουρα τις προσπάθειες κατάσβεσης ακόμα δυσκολότερες.
Αντίστοιχες καταστάσεις, όμως, έζησαν και άλλες χώρες, με πολλαπλάσιες μάλιστα συνέπειες και θύματα. Χώρες με ισχυρά συστήματα, με αναγνωρισμένη ποιότητα στις υποδομές τους, με άφθονα μέσα και εξοπλισμούς, αποδείχθηκαν αδύναμες να αντιμετωπίσουν την αλλαγή της φύσης, φωτιές, πλημμύρες, τυφώνες.
Οι ενδείξεις, μάλιστα, είναι ότι τέτοια καιρικά φαινόμενα θα επαναληφθούν και ίσως να ενταθούν στο μέλλον.
Η καταγραφή, όμως, αυτής της γενικευμένης και αναπόδραστης πραγματικότητας δεν αποτελεί άλλοθι, πολλώ μάλλον αιτία εφησυχασμού μπροστά στις αδάμαστες δυνάμεις της φύσης. Το αντίθετο μάλιστα, χρειάζεται σχέδιο, άμεσοι και μεσο-μακροπρόθεσμοι στόχοι, για την ενίσχυση των προληπτικών και αποτρεπτικών δυνάμεων, για την αποκατάσταση των δασών και της εν γένει οικολογικής καταστροφής που προκλήθηκε, για την επούλωση των πληγών, τη στήριξη πολιτών, επαγγελματιών, παραγωγών, της εκπαιδευτικής κοινότητας, των ανθρώπων που νοσηλεύτηκαν ή υπέστησαν σοβαρότερη βλάβη στην υγεία τους.
Μέρος αυτού του σχεδίου, τα άμεσα μέτρα για την αντιμετώπιση αυτής της κρίσης, περιλαμβάνονται στις προς κύρωση πράξεις νομοθετικού περιεχομένου, με απτό αποτέλεσμα για τους πληγέντες.
Ανεξάρτητα από τις ενστάσεις της αντιπολίτευσης, όλοι νομίζω αναγνωρίζουν την ετοιμότητα της κυβέρνησης για τη λήψη μέτρων για την ανακούφιση των συμπολιτών μας, αλλά και τον σχεδιασμό για την ταχεία και βιώσιμη ανασυγκρότηση των πληγεισών περιοχών.
Επιγραμματικά:
-Η σύντμηση των προθεσμιών για την κήρυξη εκτάσεων ως αναδασωτέων.
-Η μεταφορά στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας του συνόλου των αρμοδιοτήτων και του προσωπικού των Δασικών Υπηρεσιών από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις.
-Η εισαγωγή του θεσμού του αναδόχου αποκατάστασης και αναδάσωσης, από νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου (ν.π.δ.δ.) ή και ιδιωτικού δικαίου (ν.π.ι.δ.), κερδοσκοπικού ή μη χαρακτήρα, για την εκπόνηση μελέτης και την υλοποίηση αντιδιαβρωτικών και έργων αναδάσωσης, με έξοδα του αναδόχου.
-Η δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας, στο πλαίσιο της κρατικής αρωγής, για την ταχύτερη και καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών.
-Η θέσπιση ενισχύσεων για ζημιές σε επαγγελματικές εγκαταστάσεις, κατοικίες και άλλα κτίρια, σε οικοσκευή, σε αγροτικές εκμεταλλεύσεις, ή για την αντιμετώπιση καταστάσεων τραυματισμού συνανθρώπων μας, που θα είναι αφορολόγητες, ανεκχώρητες και ακατάσχετες και δεν θα υπολογίζονται στα εισοδηματικά κριτήρια και στην καταβολή κοινωνικών ή προνοιακών παροχών.
-Η απαλλαγή από τον ΕΝ.Φ.Ι.Α., για τα έτη 2021, 2022 και 2023, των ακινήτων στις πληγείσες περιοχές, υπό τις οριζόμενες βέβαια από το νόμο προϋποθέσεις.
-Η παροχή πρόσθετων ενισχύσεων σε επιχειρήσεις και εργαζόμενους, μαθητές και φοιτητές.
Όλα αυτά αποτελούν μία δέσμη άμεσων και ουσιαστικών μέτρων για την ανάσχεση των επιπτώσεων των καταστροφικών πυρκαγιών.
Κλείνοντας, θα ήθελα κι εγώ να ευχαριστήσω τους ένστολους και μη υπαλλήλους αλλά και τις ξένες αποστολές που τους συνέδραμαν, για τη γενναιότητα και την υπηρέτηση του καθήκοντος με αυταπάρνηση.
Να ευχαριστήσω και τους εθελοντές που για μία ακόμα φορά μας έκαναν να νιώσουμε το υψηλό αίσθημα αλληλεγγύης που διακρίνει την κοινωνία μας.
Ειδικά τις πολλές επιχειρήσεις και τους φορείς, αλλά και τους μεμονωμένους συμπολίτες μου από την ΠΕ Κοζάνης που πρωτοστάτησαν σε αυτή την προσπάθεια και μας έκαναν υπερήφανους.
Υπερψηφίζουμε, λοιπόν, τα μέτρα στήριξης και αναμένουμε πολλαπλάσιες παρεμβάσεις και θεσμικές διευκολύνσεις, όπως κάναμε για τον χρυσό στη Χαλκιδική ή για την έναρξη εργασιών στο Ελληνικό, στην επικείμενη νομοθετική πρωτοβουλία για τη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση, για τη Δυτική Μακεδονία, και ιδίως για το Νομό Κοζάνης, που έχει υποστεί τεράστια οικολογική καταστροφή στη φάση της λιγνιτοποίησης και απειλείται με αντίστοιχη οικονομική και κοινωνική βλάβη στη φάση της απολιγνιτοποίησης.
Δυστυχώς σε όλα αυτά η αξιωματική αντιπολίτευση παραμένει εγκλωβισμένη στις αντιφάσεις της. Από τη μία ζητάει ενισχύσεις για τους πολίτες, κι όταν αυτές έρχονται εδώ να νομοθετηθούν, τις καταψηφίζει. Όπως καταψήφισε και τις προβλέψεις του Ταμείου Ανάκαμψης, για την ακρίβεια δεν τις ψήφισε, που προέβλεπαν την ισχυρή οικονομική ενίσχυση και αναβάθμιση της Πολιτικής Προστασίας της χώρας. Όπως κάνει και σήμερα, που ενώ ζητάει τη συναίνεση, δεν υπερασπίζεται την πρόταση για μια συναινετική επιλογή ενός προσώπου που να ηγηθεί της Πολιτικής Προστασίας στη χώρα. Εγκλωβισμένοι στις αντιφάσεις σας, εκεί θα παραμείνετε μόνοι σας να βλέπετε τη χώρα να πηγαίνει μπροστά κι εσείς να ελπίζετε για το χειρότερο, που όμως δε θα έρθει. Θα έρθει ανάπτυξη, θα έρθει βελτίωση, θα έρθει η αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων. Υπάρχει θέληση, σχέδιο κι αποφασιστικότητα. Σας ευχαριστώ πολύ.