Ειδήσεις

Καλλιόπη Βέττα: Το καλάθι του νοικοκυριού αποδείχτηκε άδειο


Τον τελευταίο μήνα, ο επικοινωνιακός μηχανισμός της κυβέρνησης «βομβάρδιζε»  τους πολίτες με ειδήσεις για την πρωτοβουλία του Υπουργείου Ανάπτυξης σχετικά με το «καλάθι του νοικοκυριού». Ακούγαμε για αλλεπάλληλες συναντήσεις, πιέσεις σε προμηθευτές και ιδιοκτήτες σούπερ μάρκετ, για τον μόχθο που κατέβαλλαν οι ιθύνοντες ώστε να απαλύνουν τις επιπτώσεις  της ακρίβειας στους πολίτες που βιώνουν έναν από τους χειρότερους, πανευρωπαϊκά, πληθωρισμούς, ειδικά με βάση το μέσο εισόδημα.

Με δηλώσεις και διαρροές υποστήριζαν ότι θα φτιαχτεί ένα πακέτο προϊόντων που θα είναι πραγματικά ανακουφιστικό καθώς δεν θα συμπεριλαμβάνονταν οι δυσθεώρητες αυξήσεις του προηγούμενου διαστήματος.

Οι γνώστες προειδοποιούσαν ότι κάτι τέτοιο δεν θα συμβεί. Μάλιστα το ΙΝ.ΚΑ. επεσήμανε ότι το μέτρο δεν θα έχει καμία ωφέλεια, τονίζοντας ακόμη και σήμερα ότι αν δεν γίνει  έλεγχος στην πηγή και σε όλο το σύστημα έως το ράφι, δεν θα υπάρξει αποτέλεσμα.

Την Τετάρτη, πρώτη μέρα εφαρμογής του μέτρου, αποκαλύφθηκε η αλήθεια. Ουσιαστικά, το υφιστάμενο φυλλάδιο προσφορών, το στοκ κάθε αλυσίδας ή τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας μπήκαν στην λίστα του «καλαθιού», βαφτίζοντας έτσι, μια καθαρά επικοινωνιακή πρωτοβουλία, ως καινοτόμα και βελτιωτική.

Όσες και όσοι επισκεπτόμαστε τα σούπερ μάρκετ το διαπιστώσαμε: Τα  ίδια προϊόντα που την Τρίτη είχαν μια συγκεκριμένη τιμή, την Τετάρτη είχαν την ίδια κι απλώς μπήκαν στο «καλάθι του νοικοκυριού». Αν δεν ήταν εξοργιστικό, θα ήταν αστείο…

Δυστυχώς, η φαρσοκωμωδία δεν πτόησε τον αρμόδιο Υπουργό που με απανωτές βόλτες σε μεγάλες αλυσίδες της εκλογικής του περιφέρειας, κάλεσε τα ΜΜΕ και κρατούσε προϊόντα καταβαραθρώνοντας την θεσμική του αξιοπρέπεια στο βωμό της προσωπικής του προβολής.

Οι καταναλωτές, πλήρως απογοητευμένοι από τον εμπαιγμό, εξέφρασαν με κάθε πρόσφορο μέτρο την αποδοκιμασία τους για το «καλάθι», την ώρα μάλιστα που εγείρονται κι άλλα ερωτήματα, όπως, για παράδειγμα η πίεση σε μικρότερες αλυσίδες που δεν εμπίπτουν στην υποχρέωση ένταξης στο μέτρο, η  προσυνεννόηση μεταξύ ιδιοκτητών και ο κίνδυνος ανατιμήσεων για τα περίπου 14.000 προϊόντα που μένουν εκτός «καλαθιού»

 

Έρευνα «κόλαφος» από την ΓΣΕΕ.

Την ίδια ώρα που ήταν σε εξέλιξη το επικοινωνιακό σόου της κυβέρνησης, η έρευνα του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ κατέγραφε μείωση έως 40 % της αγοραστικής δύναμης των νοικοκυριών με εισοδήματα έως 750 ευρώ, λόγω της ακρίβειας (Σύγκριση Αύγουστος 2021 – Σεπτέμβριος 2022).

Για τα εισοδήματα έως 1.100 ευρώ η μείωση ανερχόταν έως 14%, ενώ για τα υψηλότερα εισοδήματα η μείωση φτάνει περίπου στο 11% και μειώνεται όσο αυξάνεται το επίπεδο εισοδήματος.

Άλλη ανησυχητική διαπίστωση ήταν ότι, ήδη από το 2020 και 2021, η Ελλάδα είχε το υψηλότερο ποσοστό νοικοκυριών στην Ε.Ε. με ληξιπρόθεσμες οφειλές ηλεκτρικού ρεύματος και, αντίστοιχα , διακοπής παροχής ρεύματος και αερίου.

 

Προτάσεις ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ.

Ο ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. από την αρχή της κρίσης, ήδη από πέρυσι, είχε επισημάνει ότι μόνο μια γενναία πολιτική ενίσχυσης της κοινωνίας, θα μπορούσε να ανασχέσει την κρίση και την ακρίβεια, με μέτρα όπως, ενδεικτικά:

  • Μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα ευρείας κατανάλωσης
  • Μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο
  • Αυτόματη αύξηση σε μισθούς και επιδόματα σύμφωνα με τον πληθωρισμό.
  • Επαναφορά της Εθνικής Συλλογικής σύμβασης εργασίας
  • Φορολόγηση των πραγματικών υπερκερδών των εταιριών ενέργειας και επιβολή πλαφόν στο ποσοστό κέρδους
  • Ενίσχυση των μηχανισμών ελέγχου της αισχροκέρδειας

Δυστυχώς, η κυβέρνηση -παρά την υπεραπόδοση των δημόσιων εσόδων λόγω των αυξημένων κερδών από τους έμμεσους φόρους που πλήττουν ιδίως τα ευάλωτα και μεσαία στρώματα- δεν έπραξε τα αναγκαία.

 

Το «καλάθι του νοικοκυριού» και η κάλπη της Δημοκρατίας.

Σύμφωνα με έναν ρωσικό μύθο ο Ποτέμκιν διέταξε να κατασκευαστούν δεκάδες ψεύτικα, ωραιοποιημένα χωριά κατά μήκος της Κριμαίας ώστε η Αικατερίνη, διερχόμενη την περιοχή, να μην δει την ζοφερή κατάσταση των χωρικών.

Σήμερα, τον ρόλο αυτό τον έχουν τα μεγάλα ΜΜΕ που προσπαθούν να αποκρύψουν την αλήθεια. Ωστόσο, το ψέμα έχει κοντά ποδάρια: μπροστά στο ταμείο του σούπερ μάρκετ, την στιγμή του ανοίγματος ενός λογαριασμού, στην αντλία του βενζινάδικου, η αλήθεια κυριαρχεί και η ψευδολογία καταρρέει.

Όταν οι πολίτες σταθούν μπροστά στην κάλπη της Δημοκρατίας, θα θυμηθούν σίγουρα την κοροϊδία και με το «καλάθι του νοικοκυριού» και θα πράξουν ανάλογα.

Καλλιόπη Βέττα

Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. Π.Ε. Κοζάνης.

 

Προηγούμενο άρθρο Συνάντηση κλιμακίου ΤΕΕ με εκπροσώπους του Εργατικού Κέντρου Ν. Κοζάνης
Επόμενο άρθρο Διακοπή ηλεκτρικού ρεύματος σε περιοχές και Δ.Δ του Δ. Κοζάνης