«Ο μεγάλος χαμένος αυτού του Νομοσχεδίου είναι τα περιφερειακά πανεπιστήμια που γίνονται “θυσία” στην εξυπηρέτηση συμφερόντων. Για εμάς, η κατάρρευση της περιφέρειας αποτελεί αυτοτελές εθνικό ζήτημα και δεν μπορεί να μπαίνει ως δευτερεύον θέμα στη συζήτηση για τα μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια. Αν καταρρεύσουν και τα περιφερειακά πανεπιστήμια, τότε θα έχουμε κυριολεκτικά μια χώρα χωρίς ενδοχώρα, αυτό και μόνο αποτελεί ικανό λόγο για να καταψηφίσουμε το Νομοσχέδιο», υπογράμμισε ο Βουλευτής Κοζάνης του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, Πάρις Κουκουλόπουλος, στην Ολομέλεια της Βουλής, τοποθετούμενος επί του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας για τα μη κρατικά Πανεπιστήμια.
Εισαγωγικά, σημείωσε ότι «η Παιδεία είναι ο πυρήνας της συλλογικής και ατομικής μας ευημερίας, η ουσιαστικότερη συμβολή στο μέλλον για την προοπτική της Χώρας. Συνεπώς, φέρει βαρύνουσα σημασία το ερώτημα τι ακριβώς επιδιώκεται να ρυθμιστεί με αυτό το Νομοσχέδιο. Σύμφωνα με τον τίτλο του, βασική επιδίωξη είναι η αναβάθμιση των δημόσιων πανεπιστημίων. Αναζητώντας, όμως, να βρει κανείς την αναβάθμιση στο κείμενο, δυσκολεύεται πάρα πολύ».
Εστιάζοντας ιδίως στο κριτήριο της ευρωπαϊκής σύγκλισης που σταθερά θέτει το ΠΑΣΟΚ, καυτηρίασε ότι «απέχουμε πάρα πολύ από την αναβάθμιση του δημοσίου πανεπιστημίου», παραθέτοντας στοιχεία για την κατακόρυφη μείωση τόσο των κονδυλίων όσο και του διδακτικού προσωπικού.
Επιπλέον, ανέπτυξε το «μεταρρυθμιστικό έλλειμα» της νομοθετικής παρέμβασης, στην απουσία τομών στο αυτοδιοίκητο και στη δημοσιονομική λειτουργία των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, στηλιτεύοντας ότι «είναι κενό γράμμα να συζητάμε για αναβάθμιση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, χωρίς ταυτόχρονη μέριμνα για αναβάθμιση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, τη στιγμή που η αξιοπιστία του Λυκείου καταρρέει».
«Υπάρχουν δύο δρόμοι που έχουν υποδείξει οι συνταγματολόγοι:
– Ο ένας, ο ασφαλής δρόμος, της τροποποίησης του άρθρου 16 του Συντάγματος, όπως προτείνουμε και εμείς ως ΠΑΣΟΚ.
– Ο άλλος δεν έχει σχέση με αυτό που κάνετε εσείς. Μιλά για ευθέως ρύθμιση ίδρυσης μη κρατικών μη κερδοσκοπικών Πανεπιστημίων και μάλιστα χωρίς να αποκλείεται ελληνικό ενδιαφέρον. Αντιθέτως, εσείς στερείτε τη δυνατότητα από Ιδρύματα όπως του Νιάρχου, Μποδοσάκη, Ωνάση, λησμονώντας ότι μεγάλοι εθνικοί ευεργέτες στο παρελθόν βρίσκονται πίσω από το ξεκίνημα του Μετσόβιου, του Αριστοτέλειου, του Πάντειου Πανεπιστημίου, τα οποία εδώ και δεκαετίες είναι δημόσια.
Όποιο δρόμο από τους δυο και εάν ακολουθούσατε, θα είχατε πολύ λιγότερα προβλήματα στα δικαστήρια από αυτά που φαίνεται ότι θα αντιμετωπίσετε με την παρούσα ρύθμιση. Γι’ αυτό, λοιπόν, πάψτε να επικαλείστε τον τ. Πρόεδρό μας, Ευάγγελο Βενιζέλο και άλλους έγκριτους συνταγματολόγους, γιατί αυτοί έδειξαν άλλο δρόμο, όχι αυτόν που ακολουθείτε.
Σταματήστε, επίσης, να επικαλείστε την Άννα Διαμαντοπούλου, η οποία ως Υπουργός Παιδείας για τον ν.4009/2011 έκανε μια διαδικασία διαβούλευσης πρότυπο για την Γ’ Ελληνική Δημοκρατία, που διήρκεσε 18 μήνες, καλώντας πριν απ’ όλους τον Υπουργό Παιδείας που είχε διαδεχθεί. Εσείς δεν ξέρω καν αν συνεργαστήκατε με την προκάτοχό σας, την κα Κεραμέως, όχι με Υπουργούς προηγούμενων Κυβερνήσεων», τόνισε με έμφαση.
Καταλογίζοντας στην Κυβέρνηση έλλειψη αξιοπιστίας και προσπάθεια εξυπηρέτησης συμφερόντων, επισήμανε πως «τελικά το μόνο που επιτυγχάνετε, είναι η απαξίωση των περιφερειακών πανεπιστημίων. Η πρώτη Σχολή που θα πληγεί από την ίδρυση κι άλλης Ιατρικής Σχολής στην Αθήνα, θα είναι Ιατρική Σχολή της Αλεξανδρούπολης, το “διαμάντι” του Πανεπιστημίου της Θράκης που υποτίθεται ότι δήθεν εσείς αναβαθμίζετε. Άραγε, η Ελλάδα έχει ανάγκη από επιπλέον Ιατρικές Σχολές; Έχουμε 7 Ιατρικές Σχολές και 28.000 γιατρούς στο εξωτερικό. Εδώ ακριβώς απαντά το σκανδιναβικό μοντέλο που προτείνουμε, το οποίο ειρωνεύεστε συνεχώς, με την ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή αξιολόγησης και των δημόσιων και των μη κρατικών πανεπιστημίων, η οποία να ορίζει χωροταξικά και θεματικά ποιες Σχολές ιδρύονται».
Εν κατακλείδι, ο Π. Κουκουλόπουλος συμπύκνωσε την πρόταση του ΠΑΣΟΚ στη «στέρεη τροποποίηση του άρθρου 16 του Συντάγματος με συναίνεση, που μας δίνει ικανό χρόνο για τη ριζική αναβάθμιση του δημόσιου πανεπιστημίου, της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και των περιφερειακών πανεπιστημίων», καταθέτοντας δέσμη παρεμβάσεων για ενίσχυση των πανεπιστημίων στην περιφέρεια.