Οριστική λύση στο πρόβλημα που αντιμετωπίζει πλήθος Υπαλλήλων του Δημοσίου Τομέα από την 1η Ιουνίου και μετά,εξαιτίας του άδικου συμψηφισμού της προσωπικής διαφοράς με τις αυξήσεις από μισθολογικές ωριμάνσεις, δίνει Τροπολογία την οποία επεξεργάστηκε και κατέθεσε ο Πάρις Κουκουλόπουλος, με συνυπογραφή τεσσάρων συναρμόδιων Βουλευτών.
Με τη νομοθετική παρέμβαση του Βουλευτή Κοζάνης & Υπεύθυνου ΚΤΕ Οικονομικών του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής προτείνεται να αντικατασταθείτοσχετικό άρθρο που έχει καταθέσει η Κυβέρνηση, το οποίο όχι μόνο δεν επιλύει το ζήτημα“στη ρίζα του”, αλλά μονιμοποιεί παράλογες μισθολογικές στρεβλώσεις και έχειπροκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις κατά τη δημόσια διαβούλευσή του.
Η Τροπολογία κατατέθηκε εμπρόθεσμα στο Νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών που εισάγεται σήμερα Τετάρτη στην Ολομέλεια της Βουλής και πλέον η αποδοχή της ή μη είναι στο χέρι της Κυβέρνησης της Ν.Δ.
Αναλυτικότερα, ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Τροπολογίας:
Θέμα: Κατάργηση μείωσης προσωπικής διαφοράς κατά την μισθολογική εξέλιξη τωνυπαλλήλων
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Με την προτεινόμενη ρύθμιση επιλύεται οριστικά, στη “ρίζα” του και μάλιστα αναδρομικά από την 1η Ιουνίου 2024, το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν δεκάδες χιλιάδες υπάλληλοι του Δημοσίου Τομέα εδώ και μήνες, βλέποντας την προσωπική διαφορά που λάμβαναν να μειώνεταικαι τις αυξήσεις μισθολογικών ωριμάνσεων να“εξανεμίζονται”, εξαιτίαςάρνησης της Κυβέρνησης να εκδώσει την Υπουργική Απόφαση που η ίδια θέσπισε στο άρθρο 28 του ν. 4940/2022, ήτοι να μην παρατείνει πέραν της 31ης Μαΐου 2024 την αναστολή μείωσης της προσωπικής διαφοράς.
Ειδικότερα, στο άρθρο 27 «Διασφάλιση αποδοχών» του ν. 4354/2015 (Φ.Ε.Κ. Α’ 176) ορίστηκε ότι σε περίπτωση που από τις διατάξεις του εν λόγω νόμου προέκυπτε βασικός μισθός ή τακτικές μηνιαίες αποδοχές χαμηλότερες από αυτές που δικαιούνταν ο υπάλληλος στις 31.12.2015, η διαφορά διατηρείτο ως προσωπική και προσδιορίστηκαν οι σχετικές παράμετροι. Στο τέταρτο εδάφιο της παραγράφου 1 του συγκεκριμένου άρθρου προβλέφθηκε πως «η νέα αυτή προσωπική διαφοράμειώνεται από οποιαδήποτε μελλοντική αύξηση των αποδοχών του υπαλλήλου πλην της χορήγησης επιδόματος θέσης ευθύνης και της προωθημένης εξέλιξης».
Εν συνεχεία, στο άρθρο 28«Αναστολή μείωσηςπροσωπικής διαφοράς κατά την μισθολογική εξέλιξη των υπαλλήλων» του ν.4940/2022 (Φ.Ε.Κ. Α’ 112), το οποίο μόνο το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής από τα κόμματα της αντιπολίτευσης υπερψήφισε, ορθά ορίστηκε ότι «αναστέλλεται από 1ης.6.2022 και μέχρι τις 31.5.2024, η εφαρμογή του τέταρτου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 27 του ν. 4354/2015 (Α΄ 176). Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών δύναται να αναπροσαρμόζεται η καταληκτική ημερομηνία αναστολής».Όπως τονιζόταν στην Αιτιολογική Έκθεση, «η προσωπική διαφορά θεσμοθετήθηκε ως μια προστατευτική μεταβατική διάταξη για τη διασφάλιση των αποδοχών των υπαλλήλων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 7 και της παρ. 1 του άρθρου 27 του ν. 4354/2015. Ωστόσο, λόγω της διατήρησης της προσωπικής διαφοράς, η μισθολογική εξέλιξη των υπαλλήλων δεν αντανακλάται στις καταβαλλόμενες αποδοχές. Για τον λόγο αυτό, με την αξιολογούμενη ρύθμιση, για τους υπάλληλους οι οποίοι διατήρησαν ως προσωπική τη διαφορά μεταξύ των αποδοχών που δικαιούνταν στις 31.12.2015 και του βασικού μισθού ή των τακτικών μηνιαίων αποδοχών που προέκυψαν σε εφαρμογή του ν. 4354/2015, αναστέλλεται ο συμψηφισμός, από 1.6.2022 έως 31.5.2024, της προσωπικής διαφοράς από οποιαδήποτε μελλοντική αύξηση των αποδοχών τους, προκειμένου να μην αποτελεί ο ως άνω συμψηφισμός επιβαρυντικό παράγοντα κατά τη μισθολογική τους εξέλιξη».
Παρά ταύτα, η Κυβέρνηση δεν μερίμνησε για την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης του β’ εδαφίου του άρθρου 28 του ν.4940/2022, ώστε η αναστολή μείωσης της προσωπικής διαφοράς να συνεχιστεί μετά την 31η Μαΐου 2024. Το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής κατέθεσε την αριθμ. 7205/2024 Ερώτηση, διεκδικώντας από τον αρμόδιο Υπουργό Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών να εκδώσει την Υπουργική Απόφαση. Η “απάντηση” ήταν γενικόλογη πως «το εν λόγω ζήτημα τελεί υπό εξέταση» και μέχρι σήμερα, τόσους μήνες μετά το πέρας της αναστολής, η Υπουργική Απόφαση ακόμα “αγνοείται”.
Συνέπεια αυτήςτης κυβερνητικής επιλογής να μην παραταθεί η αναστολή, είναι ότι οι υπάλληλοι (που υπάγονταν στο πεδίο εφαρμογής της) από την 1η Ιουνίου 2024 έχουν περιέλθει σε εξαιρετικά δυσμενή θέσηλόγωσυμψηφισμού της προσωπικής διαφοράς με τις αυξήσεις από μισθολογικές ωριμάνσεις. Η απώλεια αποδοχών προκαλεί στην πράξη παράλογες μισθολογικές στρεβλώσεις με υπάλληλους ίδιων προσόντων και υπηρεσιακών προϋποθέσεων, αλλά διαφορετικών μισθολογικών “ταχυτήτων”. Καθίσταται, επίσης, έτι περαιτέρω ανεπίτρεπτη εις βάρος τους, λαμβάνοντας υπόψη την οξύτατη πολύπλευρη εκτόξευση του κόστους ζωής σε όλους τους τομείς της καθημερινότητας.
Εν κατακλείδι, δεδομένων των ανωτέρω, η αποδοχή και ψήφιση του προτεινόμενου άρθρου αναδεικνύεται απολύτως επείγουσα και απαραίτητη, προκειμένου να θεραπευτούν οι άδικες μισθολογικές ανισότητες που υφίστανται οι εν λόγω υπάλληλοι, να αρθεί η ανασφάλεια που βιώνουν για το εάν, πότε και υπό ποιους όρους θα επιλυθεί το πρόβλημα και να μπειοριστικά τέλος στημείωση της προσωπικής διαφοράς τους.
ΑΡΘΡΟ
Κατάργηση μείωσης προσωπικής διαφοράς κατά την μισθολογική εξέλιξη των υπαλλήλων
1)Το άρθρο 206«Συμψηφισμός της προσωπικής διαφοράς με την αύξηση του βασικού μισθού» του σχεδίου νόμου «Ενίσχυση της κεφαλαιαγοράς και άλλες διατάξεις» αντικαθίσταται ως εξής:
« Άρθρο 206
Κατάργηση μείωσης προσωπικής διαφοράς κατά την μισθολογική εξέλιξη των υπαλλήλων
1) Το τέταρτο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 27 του ν. 4354/2015 (Φ.Ε.Κ. Α’ 176) καταργείται.
2) Το άρθρο 28 του ν. 4940/2022 (Φ.Ε.Κ. Α’ 112) καταργείται.
3) Η ισχύς των ανωτέρω παραγράφων 1 και 2 ξεκινά από την 1η Ιουνίου 2024.
4) Ποσά οφειλόμενα σε υπαλλήλους βάσει της αναδρομικής εφαρμογής του παρόντος άρθρου από την 1η Ιουνίου 2024 μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καταβάλλονται στους δικαιούχους με την αμέσως επόμενη μισθοδοσία. ».
2) Η παράγραφος 1 του άρθρου 232 «Μεταβατικές διατάξεις Μέρους Ι΄» του σχεδίου νόμου «Ενίσχυση της κεφαλαιαγοράς και άλλες διατάξεις» καταργείται και οι παράγραφοι 2 και 3 αναριθμούνται σε παραγράφους 1 και 2 αντιστοίχως.
3) Η περίπτωση α’ του άρθρου 233 «Καταργούμενες διατάξεις Μέρους Ι’» τουσχεδίου νόμου «Ενίσχυση της κεφαλαιαγοράς και άλλες διατάξεις»αντικαθίσταται ως εξής:
« α) Κάθε γενική ή ειδική διάταξη, κατά το μέρος που αντίκειται στο άρθρο 206ή ρυθμίζει με διαφορετικό τρόπο θέματα που διέπονται από αυτό. ».